Tiedote koronavirusepidemiaan liittyen

Vastaanottoni toiminta jatkuu normaalisti. Kukaan henkilökunnasta ei ole flunssassa tai kotikaranteenissa. Aikoja varataan normaalisti ja aukioloajat eivät ole muuttuneet. Alla yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia aiheesta:

Mitä teette koronaepidemian hillitsemiseksi?
Huolehdimme asiakastilojen ja vastaanoton siisteydestä ja siivouksesta entistä tarkemmin. Suoritamme ylimääräisiä siivouksia tartuntapaineen vähentämiseksi.
Potilaat otetaan vastaan pääasiassa yksi kerrallaan kuten tähänkin saakka ja odotushuoneessa on maksimissaan muutama ihminen kerrallaan. Emme voi kokonaan kontrolloida odotushuoneen täyttöastetta koska samassa rakennuksessa toimii myös trimmaaja ja eläinhieroja ja heidän asiakkaansa käyttävät samoja odotustiloja. Asiakkaille on tarjolla käsienpesupisteitä ja käsidesinfektioainetta.

Miten koronaepidemia vaikuttaa teidän toimintaanne?
Toimitusajat joistakin tukkuliikkeistä ovat pidentyneet ruokien ja lääkkeiden osalta. Tavara liikkuu ja sitä saa mutta toimitusajat ovat hieman pidempiä.

Mitä voin itse tehdä tartunnan ehkäisemiseksi?
Noudata viranomaisten antamia ohjeita ja suosituksia. Internetissä kannattaa olla tarkkana ja tarkistaa aina lähde, myös valeuutisia leviää koronaan liittyen. Huolehdi omasta vastustuskyvystäsi nukkumalla riittävästi ja syömällä monipuolisesti. Voit myös miettiä, miten toimit jos sinä tai läheisesi saa tartunnan. Kuka huolehtii eläimistä, kuka käy ruokakaupassa puolestasi tai voitko tilata netin kautta tuotteita kotiovellesi, yms. Muista pestä käsiä oikein ja riittävän usein sekä nukkua riittävästi (parantaa vastustuskykyä). Hyvä video huolellisesta käsienpesusta esim KiiltoClean Youtube kanavalla https://www.youtube.com/watch?v=8kiTm1Fmexc

Onko syytä paniikkiin, loppuuko ruoka ja vessapaperi kaupoista tai burana apteekeista?
Ei lopu. Hamstraukseen ei ole syytä ryhtyä. Päivittäistavarakaupat täydentävät varastojaan koko ajan ja elintarvikehuolto toimii tässä maassa hyvin. Apteekeilla, lääketukuilla ja lääkkeiden maahantuojilla on ns velvoitevarastointi joka tarkoittaa että tärkeimpien lääkkeiden saatavuus on turvattu.

Jos tunnen itseni sairaaksi ja pitäisi tulla eläimen kanssa vastaanotolle, miten toimin?
Ole heti yhteydessä meihin ja kerro asiasta. Voit perua eläinlääkäriajan maksutta jos tunnet itsesi sairaaksi. Kiireettömissä eläinlääkäriasioissa varaamaanne aikaa siirretään eteenpäin. Mikäli eläimen tila on heikko ja vaatii välitöntä eläinlääkärihoitoa, yritä järjestää mahdollisuuksien mukaan joku ystävä / tuttu käyttämään eläin lääkärissä ja jää itse kotiin. Vaihtoehtoisesti voimme yrittää siirtää sinun käyntisi esim päivän viimeiseksi ja huolehtia että tiloissa on silloin mahdollisimman vähän muita ihmisiä paikalla. Yleisiä toimintaohjeita voit lukea Siun Soten nettisivuilta https://www.siunsote.fi/korona

Haluan lisätietoa, mistä kannattaa lukea?
Helsingin yliopiston kansanterveystieteen osaston professori, epidemiologi Anna Keski-Rahkonen on koonnut hyvän paketin siitä missä koronaepidemiassa mennään meillä ja maailmalla. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=629346901235878&set=a.394075891429648&type=3